Frans Welmers

7 February 2021

7 min. leestijd

#Dieselgate

Alle hens aan dek of een storm in een glas water?

De consument keert zich af van de diesel auto; diesel auto minder in trek; diesel auto verdwijnt uit het straatbeeld. Zomaar wat krantenkoppen die je als diesel autobezitter behoorlijk kunnen laten schrikken.

Vanwege de vele uitspraken en meningen die we lezen op internet, in de kranten en voorgeschoteld krijgen op de televisie, weten we één ding zeker: “Het is voor de meesten volkomen onduidelijk.”

Nederlanders die in de markt zijn voor een nieuwe auto, verwachten bij de aankoop van een nieuwe vierwieler dat een autoverkoper in de rol van adviseur kruipt. Niet meer dan logisch!

Wellicht vraagt u zich als dieselbezitter of toekomstige autokoper af, wat al die regels voor u gaan betekenen. Voorlopig is het nog te vroeg om daar definitieve uitspraken over te doen. Wel kunnen we onze persoonlijke, ongezouten mening en visie met u delen. Iets waar we om bekend staan en door onze klanten ‘juist’ zo gewaardeerd wordt, maar nu best een beetje spannend is.

“Wetgevers zouden hun aandacht moeten verleggen van de dieselmotor naar de benzinemotor.” – Hayes 2017

Groen! Groen! Groen!

Het publiek bij Lingo leek het destijds al te begrijpen. Nederland moet groener. De afgelopen jaren schoten de zonnepaneeltjes uit het dak, kwamen er hier en daar wat windmolens bij, verkochten bouwmarkten zuinige douchekoppen, werd maatschappelijk verantwoord ondernemen gesubsidieerd, werd afval scheiden steeds normaler en kwamen we in Parijs tot een klimaatakkoord om de opwarming van de aarde te beteugelen. Ge-Wel-Dig.

Echter horen we in het nieuws momenteel maar weinig over de vee industrie en haar bijproducten. De grootste vervuiler, verantwoordelijk voor 51% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Om dit in perspectief te zien, de totale transportsector, dan hebben we het over weg-, rails-, lucht- en waterverkeer. Is verantwoordelijk voor in totaal 13% van de CO2 uitstoot wereldwijd. Tuurlijk, ook 13% is veel. Tuurlijk, ook wij vinden dat dit omlaag moet, maar niet met schijnoplossingen.

Waarom schijnoplossingen? Onze ongezouten mening? “De hoeveelheid geld die eraan verdiend kan worden.” Waar geld verdiend wordt, verdwijnen principes en worden ruggengraten week.

Wetende dat er een boel geld verdiend wordt aan het milieu, namen we het nieuwe paradepaardje van de “groene brigade” onder de loep: de zogeheten milieuzones #sjoemelzones.

“Een diesel van 2010 of jonger is in het bezit van een roetfilter en heeft minimaal een Euro 5 vignet. Dit soort auto’s gaan het nog minimaal 10 jaar volhouden.”

Sjoemelzones

Sjoemelzones, of milieuzones zoals gemeenteraden en het kabinet het noemt, zijn gebieden in de binnensteden van grote gemeenten, waar de toegang voor voertuigen die ‘te veel’ fijnstof en stikstofoxiden uitstoten beperkt is. Een super initiatief! Echt dat vinden wij bij Auto Siero ook.

Echter na het dieselgate verhaal lijkt de boel volkomen te zijn doorgeslagen. Consumenten die een diesel auto kochten worden bang gemaakt en velen denken nu dat benzine de oplossing is.

Maar wat blijkt? in 2012 werd door de ADAC al geconcludeerd dat benzineauto’s soms meer fijnstof uitstoten dan diesels. Afgelopen jaar, juli 2017 verscheen er een wetenschappelijk artikel, gepubliceerd in het blad Nature. Met wederom als belangrijkste conclusie dat diesels helemaal niet meer fijnstof uitstoten dan benzineauto’s. Dit onderzoek werd uitgevoerd in 6 landen door 19 wetenschappers. Het hele artikel is hier te lezen.

“Onderzoekers uit Canada, de VS, Zwitserland, Noorwegen, Italië en Frankrijk bestudeerden de fijnstofuitstoot van benzine- en dieselauto’s. Onderzoeker Patrick Hayes van de University of Montreal coördineerde het onderzoek. Hij concludeert dat wetgevers hun aandacht zouden moeten verleggen van de dieselmotor naar de benzinemotor. “Diesel heeft een slechte reputatie omdat je de uitstoot kunt zien, maar de vervuiling van benzinemotoren is veel erger”, stelt Hayes.” Bron: Automotive-management.nl (2017).

Sinds dieselauto’s beschikken over fijnstoffilters is de vervuiling extreem afgenomen. Het onderzoek van Hayes laat zien dat een benzine auto bij een buitentemperatuur van 22 graden tienmaal zoveel fijnstof (uitgedrukt in PM) uitstoot in vergelijking met een moderne ‘jonge’ diesel. Bij een buitentemperatuur van -7 graden is dit zelfs 62 maal zoveel. Omdat bij koud weer de benzinemotor en de katalysator moeten opwarmen neemt de vervuiling sterk toe.

Diesels zonder fijnstoffilter

Heeft de overheid het naar onze mening dan helemaal mis? Nee! dat valt best mee. Het is inderdaad zo dat oude diesels (Euro 3 en Euro 4) zonder fijnstoffilter veel meer fijnstof uitstoten. Verder is de uitstoot van NOx (stikstof) in het algemeen hoger bij een diesel auto.

Waarom die heksenjacht?

Net als bij veel zaken is het motief natuurlijk gewoon wéér geld. Geld? Ja, Geld. Leg uit.. Gaan we doen, hier even een rekenvoorbeeld:

Uitgaande van de adviesprijzen op 19 april 2018
Benzine  wordt per liter belast met 62% van 1,714 = €1,06
Diesel wordt per liter belast met 51% van 1,394 = €0,71

Neem 2 automobilisten die 15.000km per jaar rijden

• Automobilist Frank heeft een benzine voertuig, 8,5 liter verbruik op 100 km.

• Automobilist Roy heeft hetzelfde model van dezelfde fabrikant met een dieselmotor, equivalent aan vermogen, verbruik 5,8 liter op 100 km.

• Jaarlijks verbruik automobilist Frank: 1.275 liter, belast met €1,06 = €1351,50.

• Jaarlijks verbruik automobilist Roy: 870 liter, belast met €0,71 x 870 l = €617,70.

Het jaarlijkse verschil is €733,80.

Met een wagenpark van 38 miljoen auto’s is het gemakkelijk te berekenen dat een verdwijning van de diesel (+/- 60% van de huidige motoren) uiteindelijk zal zorgen voor een ‘afpersing’ van ruim zestien miljard zevenhonderddertig miljoen zeshonderdveertigduizend eurootjes.

Wat te doen:

De braafste jongetjes (of eigenlijk juist niet) zijn Arnhem en Amsterdam. Zij kiezen ervoor om de oudere bromfietsen, benzine auto’s tot 1992 en diesels tot 2004 (euro 4) te gaan weren uit het stadscentrum.

Arnhem en Amsterdam hebben het stadscentrum waar de meeste vervuiling is in Nederland. Bron: ANWB (2017).

Natuurlijk gaan er meer steden dit voorbeeld volgen wat simpelweg gaat inhouden dat de oudere diesels gesloopt gaan worden. Gelukkig hebben wij bij Auto Siero veel afzetkanalen kanalen die deze auto’s van ons afnemen.

Ons devies ruil uw oude auto in en schaf een jonge (euro 5 en of euro 6) diesel bij ons aan.

Tegen de tijd dat die geweerd worden, zijn we 10 jaar verder en is het wellicht tijd voor een elektrische occasion die met wellicht een actieradius van 800km.

Ik begrijp dat dit artikel kan overkomen als preken voor eigen parochie. Toch willen we in verband met vragen die wij krijgen onze visie en een aantal feiten met jullie delen.

  1. Een diesel van 2010 of jonger is in het bezit van een roetfilter en heeft minimaal een Euro 5 vignet. Dit soort auto’s gaan het nog minimaal 10 jaar volhouden;

  2. Een diesel is in aanschaf een stuk goedkoper dan een vergelijkbare benzine versie Bron: Gaspedaal (2018);

  3. Er is nog geen fatsoenlijk alternatief in elektrisch en of waterstof.

  4. Wij van Auto Siero zijn uitermate benieuwd naar uw mening. U kunt reageren middels onderstaand formulier. Lees ook onze andere blog over het dieselverhaal: Milieu bewust kiezen is moeilijker dan je denkt en onze blog over de zuinigste hybride auto’s.