De 11 beste Hybride auto’s

De prijzen van brandstoffen als benzine en diesel stijgen hard. Met de huidige brandstofprijzen wordt elektrisch rijden daarom steeds aantrekkelijker! Het nadeel van een elektrische auto, is dat je regelmatig naar oplaadpunten langs de weg moet zoeken en/of thuis zo’n dure paal aan moet schaffen. Heb je hier nog geen zin in, maar wil je wel profiteren van de voordelen van elektrisch rijden? Ga dan voor een hybride auto!

Wat is de beste hybride auto?

Online zijn er verschillende lijstjes te vinden met hybride auto’s die de beste zouden zijn. De beste hybride auto is echter een persoonlijke keuze en hangt af van de wensen die je als bestuurder hebt. Kies je voor veel vermogen en snelheid? Dan past een hybride auto van een merk als Audi, Volkswagen of Volvo bij jou! Ga je voor zuinig? Kies dan voor een hybride voertuig van een merk als Toyota of Hyundai.

Hieronder staan de elf beste hybride auto's:

  1. Hyundai Ioniq

  2. Toyota Prius

  3. Kia Niro Plug-in Hybrid

  4. Volkswagen Golf GTE

  5. Volvo V60 Hybrid

  6. Mitsubishi Outlander

  7. Audi A3 e-tron

  8. Volkswagen Passat GTE

  9. BMW 330e

  10. Volvo XC60

  11. Mercedes-Benz C-klasse 350e

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto biedt het beste van twee werelden: duurzaam elektrisch rijden en gemakkelijk tanken bij een tankstation als de accu leeg is. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, toch? Toch is het zo! Je bespaart flink op je brandstofkosten en draagt bij aan een beter milieu. Daarnaast kun je relatief lange afstanden met de auto rijden en gemakkelijk tanken bij een station in de buurt als dit nodig is.

Hoe werkt een hybride auto?

Tot nu toe klinkt het veelbelovend, maar hoe werkt die hybride auto dan precies?

Iets dat voor iedere hybride auto hetzelfde is, zijn de twee motoren waardoor deze wordt aangedreven. Een hybride auto heeft namelijk een elektrische èn een verbrandingsmotor die op benzine of diesel rijdt. Welke motor de auto gebruikt, wisselt voortdurend. Het doel van dit wisselen is dat de hybride auto uiteindelijk de beste prestatie kan leveren voor zowel jou als bestuurder, als voor het mileu en de omgeving. Dit houdt in:
* Zoveel mogelijk kilometers rijden
* Zo weinig mogelijk brandstof en accu-vermogen verbruiken
* Zo min mogelijk CO2 uitstoten
* Een power-boost door de elektromotor bij het inhalen, optrekken, accelereren en het oprijden van een helling.

De hybride auto kan enkel op de verbrandingsmotor, enkel op de elektrische motor of gecombineerd rijden. Bij het rijden op de verbrandingsmotor hoef je geen opgeladen accu te hebben en bij het rijden op de elektromotor heb je geen brandstof nodig. Op momenten dat jij als bestuurder een boost nodig hebt, kan de elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunen. Op die momenten heeft het hybride voertuig wat extra kracht om bijvoorbeeld sneller op te trekken, in te halen of een helling op te rijden.

Welke hybride vormen zijn er?

Er zijn verschillende soorten hybride auto’s. In dit artikel maken we onderscheid tussen twee soorten: hybride auto’s zonder stekker en hybride auto’s met een stekker.

Hybride auto’s zonder stekker - HEV

Hybrid Electric Vehicles (HEV); zo worden hybride auto’s zonder stekker genoemd. De hybride auto’s zonder stekker zijn wat goedkoper in aanschaf dan hybride auto’s met een stekker. Een ander voordeel van een HEV is dat je deze niet met een stekker op hoeft te laden, maar dat deze toch stukken volledig elektrisch kan rijden. Hoe werkt dit dan?

Simpel! Bij de HEV kun je gewoon tanken met ‘normale’ brandstof; dus benzine of diesel. Tijdens het rijden verbruikt de auto voornamelijk deze brandstof, hier laadt de elektromotor onder andere ook van op. Tijdens het remmen wordt er energie opgewekt die ook wordt opgeslagen in de elektromotor. Met de energie in de elektromotor, kan de hybride auto zelfs alleen op deze motor rijden; dus volledig elektrisch! Daarnaast ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor tijdens het rijden. Door de slimme samenwerking van de verbrandings- en de elektromotor, is de auto zuinig en duurzaam.

De HEV wekt dus zelf energie op tijdens het remmen. Je kunt je voorstellen dat een HEV daarom vooral geschikt is als stadsauto, omdat men in dit verkeer regelmatig remt en het voertuig dan dus elektrische energie opwekt.

Hybride auto’s met stekker (PHEV)

Hybride auto’s met een stekker noemt men ook wel Plug-in Hybrid Electric Vehicles; afgekort PHEV. Deze auto’s kunnen op ieder tijdstip worden opgeladen met een stekker, zodat de elektromotor genoeg energie heeft om het voertuig (volledig) elektrisch te laten rijden.

Dit opladen kan thuis met een stekker in het stopcontact, maar dit gaat helaas langzaam. Met een laadpaal aan huis of op plekken met speciale oplaadpalen, kan de auto snelladen. Dit snelladen gaat tot 8x sneller dan het opladen via een normaal stopcontact! Het opladen van een hybride voertuig met stekker werkt hetzelfde als bij een volledig elektrische auto, maar heeft als voordeel dat het een stuk sneller gaat. Gemiddeld hebben PHEV’s 1 tot 4 uur nodig om de batterij op te laden bij een snellaadpaal.

Overeenkomsten HEV en PHEV

Hybride auto’s zijn er in verschillende uitvoeringen en van verschillende merken. Toch zijn er een aantal eigenschappen die hetzelfde zijn bij alle hybride auto’s:

  • Een hybride auto is, ondanks dat deze ook rijdt op brandstof, een stuk beter voor het milieu dan auto’s zonder elektromotor. Daarnaast zijn hybride auto’s vaak ook zuiniger.

  • Een hybride auto heeft altijd twee soorten motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor;

  • Als de accu van de elektromotor leeg is, wordt deze door een generator weer (deels) opgeladen. De verbrandingsmotor zet dit in gang;

  • De elektromotor kan helpen bij het snel doorschakelen en het soepel (blijven) rijden. Bij stilstand heeft een elektromotor een gigantische koppel. Ook al is de verbrandingsmotor klein, dan kan het nog steeds hetzelfde schakelvermogen hebben als een grote motor;

  • Bij het remmen in een hybride auto, wordt de accu opgeladen door de energie die er vrijkomt. Dit heet ook wel regeneratief of recuperatief remmen. Sommige hybride modellen rijden ook volledig elektrisch bij kleine manoeuvres; denk dan aan achteruitrijden, parkeren en rijden met lage snelheden, zoals filerijden en rijden in een stadscentrum.

Voor- en nadelen hybride auto's

Zoals Johan Cruijff ooit zei: “Elk nadeel heeft zijn voordeel.”. Dit is niet anders met hybride auto’s, daarom de voordelen en de nadelen van elektrische (hybride) auto’s op een rij:

Voordelen hybride auto's

  • Minder CO2-uitstoot dan auto’s met een verbrandingsmotor, zeker in de stad;

  • Zuinig en laag verbruik, hierdoor heb je relatief lage gebruikskosten;

  • Hybride auto’s hebben een milieuvriendelijk imago;

  • Zakelijke rijders kunnen bijtelling ontvangen;

  • Geschikt voor korte, maar ook voor lange afstanden. De actieradius van een hybride auto is groter dan die van een volledig elektrische auto;

  • Bij korte afstanden kun je volledig elektrisch rijden. Dit is goedkoop en zeker aantrekkelijk met de huidige brandstofprijzen;

  • De aanschafprijs van een hybride auto is over het algemeen lager dan die van een volledig elektrische auto;

Nadelen hybride auto's

  • Door de complexe productie hebben hybride auto’s een relatief hoge aanschafprijs, in vergelijking met uitvoeringen met alleen een verbrandingsmotor;

  • De batterijen van hybride auto’s bevatten bijzondere metalen zoals lithium, nikkel en kobalt. Deze metalen worden niet altijd op een verantwoorde manier gewonnen;

  • Het fabriceren en het slopen van de accu’s is milieuvervuilend. Wel wordt er momenteel geïnvesteerd in onderzoek en aandacht voor het milieubewust en efficiënt recyclen van deze accu’s.

Hybride auto’s en trekgewicht

Elektrische en hybride auto’s zijn van origine ontwikkeld om zuinig en milieubewust autorijden mogelijk te maken, niet om zware dingen te trekken en om mee op vakantie te gaan. Doordat hybride auto’s voorzien zijn van een grote accu en twee motoren, zijn deze relatief zwaar. Dit zorgt voor extra gewicht tijdens het remmen, wat weer zorgt voor onder andere een langere remweg. Sommige hybride auto’s zijn hierdoor niet geschikt om gewicht te trekken, dus is een trekhaak voor deze voertuigen verboden.


Een andere reden voor het verbieden van een trekhaak bij sommige hybride auto’s, is de plaatsing. De trekhaak zou namelijk bij veel hybride auto’s in het verlengde van de batterij of batterijen geplaatst worden. Dit betekent dat bij een botsing de kans groter is dat de hybride auto in brand vliegt of zelfs ontploft.

Welke hybride auto's mogen een trekhaak?

Hybride auto’s die een ‘–‘achter ‘trekvermogen’ hebben staan, mogen geen trekhaak onder de auto. Staat er wel een getal? Dan mag er een trekhaak onder het hybride voertuig en is dit getal het gewicht dat de auto mag trekken.

Welke hybride auto kan een caravan trekken?

In 2022 kunnen o.a. onderstaande auto’s een caravan van tenminste 1300 kg trekken:

  • Audi Sportback e-tron (1800 kg)

  • Hyundai Kona 1.6 GDI HEV (1300 kg)

  • Kia Niro (1300 kg) en Optima Sportswagon Plug-in Hybrid (1500 kg)

  • Lexus NX (1500 kg) en RX (2000 kg)

  • Mercedes C 350e (1600 kg)

  • Mitsubishi Outlander PHEV (1500 kg)

  • Toyota RAV4 AWD (1650 kg)

  • Volvo V60 D6 (1800 kg) en XC60 (2250 kg), V90 (2100 kg) en XC90 Twin Engine (2350 kg)

  • VW Golf (1300 - 1500 kg) en Passat GTE (1600 kg)

Welke hybride auto kan een aanhanger trekken?

Het gewicht van een lege aanhanger is aanzienlijk minder dan dat van een caravan. Het gewicht van een gevulde aanhanger kan daarentegen nogal eens overeenkomen met dat van een caravan. Om deze reden, kun je de bovenstaande lijst met hybride auto’s die een caravan kunnen trekken, ook aanhouden als leidraad voor het trekken van een aanhanger.

Wat zijn de onderhoudskosten van een hybride auto?

Eerder in dit artikel is benoemd dat een hybride auto zorgt voor een beperkt onderhoud. Dit klopt! Naar schatting is een hybride auto zo’n 20 tot wel 40 procent goedkoper dan auto’s met enkel een verbrandingsmotor. Het rijden in een hybride auto is vergelijkbaar met het rijden in een automaat (of sommige hybride auto’s zijn zelfs een automaat!), wat leidt tot een minder schokkende, ruige rijstijl. Deze zogenaamde ‘coole rijstijl’ zorgt op zijn beurt weer voor minder bandenschade. Daarnaast leidt het regeneratief remmen tot minder slijtage aan de remmen.

Wat is de minimale levensduur van een accu?

De accu van een hybride auto gaat over het algemeen lang mee, maar de precieze duur is moeilijk in te schatten. Fabrikanten geven vaak aan dat accu’s van elektrische en hybride auto’s zo’n vijftien tot 20 jaar meegaan. Dit is natuurlijk een indicatie met een ruime marge. Het is daarom verstandig om een tweedehands hybride auto altijd met garantie te kopen. Nieuwe voertuigen hebben een fabrieksgarantie op de accu van bijvoorbeeld 8 jaar of 160.000 kilometer. Ook sommige hybride occasions hebben nog een fabrieksgarantie op de accu.

Wat is de meest zuinige hybride auto?

De Toyota Prius is volgens onder andere de ANWB (2020) de meest zuinige hybride auto, met een gecombineerd verbruik van 1 op 23,3! Hij kent een ruime actieradius op alleen de accu, dus de brandstofkosten binnen stedelijke gebieden zijn erg laag tot helemaal niks. Op de tweede plaats staat de Toyota Corolla Hybrid Sport Tourer en de Hyundai Iconiq Hybrid, met een gecombineerd verbruik van 1 op 17,3. Op de derde plaats staat de Audi A3 30 TFSI DSG, met een gecombineerd verbruik van 1 op 16.

Hoe hoog is de bijtelling voor een hybride auto?

Als je ondernemer bent en een auto wil leasen op de zaak, betaal je daarover bijtelling. Dit geldt ook als jij als werknemer een auto via jouw werkgever least en deze ook privé gebruikt. Bijtelling is belasting die je betaalt, vergelijkbaar met loonbelasting.

De CO2-uitstoot van de auto bepaalt samen met de cataloguswaarde van de auto, de hoogte van de bijtelling. Een hybride auto gebruikt brandstof en stoot dus CO2 uit. Dit betekent dat de hybride auto onder de ‘basisregel’ van de bijtelling valt en 22 procent bedraagt.

Een voordeel van een hybride voertuig is dat deze duidelijk minder CO2 uitstoot dan auto’s met alleen een verbrandingsmotor. Zuinige auto’s met een uitstoot van maximaal 50 gram per kilometer, hoeven tot en met 2024 maar de helft van de normale motorrijtuigbelasting (MRB) te betalen. Dit voordeel geldt in de praktijk voor veel PHEV’s (ANWB, 2022).

Hoe ver kan een hybride auto elektrisch rijden?

Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.

Benzine of diesel hybride?

De meeste hybride modellen hebben een elektro- en een benzinemotor. Volvo heeft bijvoorbeeld wel een combineerde dieselmotor; deze hybrides zijn dan ook een stuk zuiniger, maar wel duurder in aanschaf.

Hybride modellen per merk

Auto Siero verkoopt verschillende hybride occasions. Hieronder staat een schematische weergave van de hybride auto’s die wij beschikbaar hebben.

Audi hybrides

Model Actieradius Verbruik
Audi A3 Sportback 1.4 e-tron 50km 1 op 50

BMW hybrides

Model Actieradius Verbruik
BMW 330e M-Sport Executive 40 - 60 km 1 op 50
BMW 330e Centennial High Executive 40 - 60 km 1 op 53
BMW X5 xDrive40 High Executive 20 - 30 km 1 op 30,3
BMW 530E iPerformance 30 km 1 op 33

Mercedes-Benz hybrides

Model Actieradius Verbruik
Mercedes C 350 E Premium Plus 31 km 1 op 50
Mercedes C Estate 15 km 1 op 50
Mercedes C Estate 350 e 15 km 1 op 50
Mercedes C Estate 350 e Sports Edition 31 km 1 op 50
Mercedes C Estate 350 e Prestige Edition 15 km 1 op 50

Mitsubish hybrides

Model Actieradius Verbruik
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Premium 54 km 1 op 59
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Executive Edition 54 km 1 op 56
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Pure 54 km 1 op 58
Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle 54 km 1 op 53

Volkswagen hybrides

Model Actieradius Verbruik
Volkswagen Golf 1.4 STI GTE 50 km 1 op 30
Volkswagen Golf 1.4 STI GTE Connected Series 50 km 1 op 59
Volkswagen Golf 1.4 STI PHEV GTE 50 km 1 op 67
Volkswagen Passat 1.4 TSI GTE 62 km 1 op 62,5
Volkswagen Passat 1.4 TSI PHEV GTE 50 km 1 op 62,5
Volkswagen Passat 1.4 TSI GTE Highline 37 km 1 op 62,5
Volkswagen Passat 1.4 TSI GTE Connected Series 37 km 1 op 62,5
Volkswagen Passat 1.4 TSI GTE Connected Series Plus 37 km 1 op 62,5

Volvo Hybrides

Model Actieradius Verbruik
Volvo V60 2.4 D6 Twin Engine R-Design 50 km 1 op 56
Volvo V60 2.4 D6 AWD Plug-In Hybrid R-Design 50 km 1 op 56
Volvo V60 2.4 D6 Twin Engine Summum 50 km 1 op 56
Volvo V60 2.4 D6 Twin Engine Momentum 50 km 1 op 56
Volvo V60 2.4 D5 Twin Engine Lease Edition 50 km 1 op 56
Volvo XC90 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription 43 km 1 op 48